V VSS smo seznanjeni, da v delovni skupini na nacionalni ravni,
katere sestava ni znana, že nastaja krovni akt ARRS, ki bo odločilno usmerjal
distribucijo sredstev in organizacijo raziskovalne dejavnosti. Čeprav je namen
zakona predvsem večja avtonomija raziskovalnih ustanov, ki jo spremljata
stabilna oblika financiranja in povečanje sredstev, je že v prvem objavljenem osnutku
Pravilnika ARRS o stabilnem
financiranju zaznati jasno težnjo, da bi institucije v nasprotju z duhom in črko
zakona velik del avtonomije in odgovornosti, ki jim ju zakon podeljuje (npr. v
2. odstavku 29. člena), preložile nazaj na agencijo. Primer tega je 14. člen
osnutka, po katerem mora vsako spremembo v sestavi programske skupine odobriti
agencija. Še bolj nenavaden pa je 27. člen, po katerem o distribuciji sredstev,
kadar se povečajo, odloča kar minister.
Temeljna pričakovanja VSS v zvezi z implementacijo zakona so naslednja:
1)
Raziskovalne
organizacije naj za nedoločen čas zaposlijo vse raziskovalce, ki so za določen čas zaposleni
za obdobje, ki presega omejitve ZDR-1, torej nezakonito.
2)
Visokošolski
zavodi naj zagotovijo enakopraven dostop vseh
pedagoških delavcev do materialnih sredstev za raziskovanje, ki je del njihove
osnovne delovne obveznosti. Zakon univerzam naposled
priznava, da so že v svojem temelju raziskovalne ustanove, za to pa namenja
dodatna stabilna sredstva.
3)
Zahtevamo transparentno in vključujočo organizacijo programskih skupin znotraj ustanov samih, tj. znotraj njihovih
obstoječih institucionalnih struktur in brez omejitev na ravni pravilnika ARRS (v
skladu z 2. odstavkom 29. člena ZZrID).
Glede na to, da
bo na raziskovalnem področju prišlo do strukturnih sprememb, ki zadevajo
celotno raziskovalno skupnost, ostro nasprotujemo težnji, da bi smer teh
sprememb že na ravni države oblikovala kar agencija. Tega tudi institucije same
ne bi smele dopustiti. Od vseh, ki so formalno ali neformalno udeleženi pri
pripravi krovnega akta agencije, torej pričakujemo, da bomo predstavniki
zaposlenih vključeni pri teh odločitvah, ki so bistvene za prihodnost raziskovanja. Že vnaprej
pričakujemo jasne termine za najširšo javno razpravo o pravilniku ARRS o stabilnem financiranju in o vladni uredbi o
stabilnem financiranju. Ko bo pravilnik agencije
sprejet in mu bodo morali slediti akti o stabilnem financiranju na
raziskovalnih ustanovah samih, pa pričakujemo najširšo razpravo o prihodnji
obliki raziskovalne dejavnosti znotraj organov raziskovalnih ustanov, v primeru
univerze v organih univerze in članic.
V Ljubljani, Mariboru in Kopru, 16. 12. 2021
Za predsedstvo VSS,
dr. Gorazd Kovačič