Upravni odbor UL je
19. 12. 2024 sprejel novi akt UL o sistemizaciji.
Z njim bomo skoraj vsi zaposleni prešli na nova,
višje vrednotena visokošolska delovna mesta (DM). Akt poleg pedagogov,
raziskovalcev, pomočnikov pri vajah, bibliotekarjev, informatikov in veterinarjev
zajema tudi administrativna in tehnična DM od V. do VII/2. tarifnega razreda (TR).
Na usklajevanjih z UL smo se dogovorili, da bodo vsi zaposleni na delovnih mestih, ki jih našteva 22.
člen aneksa h KPVIZ, prešli na nova visokošolska DM v podskupini D5 po
ugodnem ključu. Pridobili bodo štiri ali več PR. Večinoma pet PR, poleg tega pa še učinek prehoda na novo plačno
lestvico. To pravilo velja tudi za DM v V. in VI. TR, čeprav ga 22. člena
aneksa določa samo za DM v TR VII/1 in VII/2. Če upoštevamo tudi to, da je
aneks določil polno plačilo pedagoške
nadobveze, se bo plača večine zaposlenih na univerzah dvignila za četrtino
ali več. To je znatno več kot v drugih
dejavnostih. Še posebej to velja za delavce dosedanje skupine J, ki drugod
praviloma pridobijo le po 3 PR, če so na DM v VI., VII/1. ali VII/2. TR, in po
2 PR, če so v IV. ali V. TR.
Dvig bo postopen, 101.
člen novega plačnega zakona ZSTSPJS ga razporeja na šest tranš od 1. 1. 2025 do 1. 1.
2028. Največji dvig se bo zgodil s prvo tranšo, saj bodo tisti, ki bodo
premeščeni na povsem nova DM nekaj PR pridobili takoj, pa tudi polno
vrednotenje pedagoške nadobveze nastopi s 1. 1. 2025. Nove pogodbe o zaposlitvi
ali anekse k njim pa bomo podpisovali šele po novem letu. Veljale bodo za
nazaj, od 1. 1. 2025, po potrebi bomo prejeli tudi poračun. MJU zamuja s pripravo
aplikacije za prevedbo, ki je obvezna za vse delodajalce v javnem sektorju.
Zaposleni v kadrovskih službah pa imajo tudi pravico do dela prostih dni.
Plačna
reforma v visokem šolstvu bo posebej kompleksna, saj se skoraj vsa sedanja strokovna
DM nadomesti z novimi, pedagoška pa se prestrukturira. Zato potrebujemo
natančna pravila, na katero DM bo kdo prestavljen. Priloga 5 Akta UL o
sistemizaciji tako kot aneks h KPVIZ razdeljuje DM med več sklopov oz. zavihkov
v datoteki. Izhodišče za razdelitev
posameznikov s sedanjih DM v različna nova DM je vrsta dela. Zatem sledijo še podrobnejši pogoji za zasedbo posameznega
DM.
Pedagoška DM ne bodo več razčlenjena v nazive,
temveč samostojna, s čimer pridobijo 10 možnih napredovanj. Novost v plačnem
sistemu je pravilo, da posamezniku pripada premestitev na drugo DM, kadar doktorira ali
pridobi drug naziv. To določa 14.
člen aneksa.
Kdor opravlja neposredno pedagoško delo pomočnikov pri laboratorijskih idr. vajah,
gre na podlagi 30.
člena aneksa s 1. 1. 2025 na novo DM Strokovni sodelavec pri
pedagoškem procesu na univerzi VII/1 ali VII/2. Normativ je 600 ur NPO letno za
polno zaposlitev. Če nekdo skozi dlje časa opravlja manj ur NPO, bo dobil
deljeno pogodbo o zaposlitvi: v ustreznem deležu za DM Strokovni sodelavec pri
pedagoškem procesu, v preostalem pa za splošno DM D5. Za tiste z nižjimi stopnjami
izobrazbe se uveljavi spregled izobrazbe po 10.
členu ZSTSPJS.
Novi Zakon o
visokem šolstvu (ZViS), ki je še v medresorskem usklajevanju, bo tema dvema DM
podelil pedagoški status in zaposlenim podelil možnosti pedagoške nadobveze in
pedagoške razbremenitve, če obsežneje delajo na projektih.
Kdor opravlja bibliotekarsko
delo, se ga na podlagi 30.
člena aneksa s 1. 1. 2025 premesti na eno od bibliotekarskih DM.
Pravila, na katero, določa 7. člen aneksa. Pri bibliotekarskih DM smo
evidentirali več težav. Ena je ta, da sta DM v VI. in VII/1. TR uvrščeni nižje
od primerljivih splošnih DM v podskupini D5. Vodstvu UL smo predlagali, da se za
te delavce uporabi 22. člen aneksa, vendar nismo bili uspešni. Tiste, ki imajo
predbolonjski magisterij ali doktorat, pa bi morali po aneksu prestaviti na
bibliotekarsko DM v VIII. oz. IX. TR, s čimer bi lahko izgubili napredovanja.
UL še čaka na stališče vlade, ali se zanje lahko uporabi izjemo, ki jo določa 6.
odstavek 17. člena ZSTSPJS.
Ker to vprašanje še ni razrešeno, smo se dogovorili, da je Priloga 5
pripravljena tako, da bi te bibliotekarje zaenkrat prestavili na DM v VII/2.
TR, vsak pa lahko na podlagi 7. člena aneksa sam zahteva premestitev na višje
DM, če izračuna, da se mu to izplača glede na število napredovanj. Vodstvu UL
smo predlagali tudi opcijsko ponudbo zaposlitve na bibliotekarskem DM v
podskupini D1 tistim s habilitacijo, a je to vsaj v tej fazi zavrnilo.
Večino
informatikov se s sedanjih DM
prestavi na nova. Razporeditev na DM informatikov v tej fazi še ne sledi
delitvi dela, kar smo predlagali. O tem se bomo pogovarjali v naslednjih
mesecih.
Veterinarska DM se prenaša v podskupino D5.
Vzpostavljeni sta dve novi DM, kamor je treba premestiti vse, ki izpolnjujejo
pogoj iz 7. člena aneksa.
Vse
ostale strokovne delavce v TR od V
do VII/2 se na podlagi 22.
člena aneksa s 1. 1. 2025 prestavi
na nova DM v podskupini D5 tako, da pridobijo vsaj 4 PR. Tisti, ki so na vodstvenih DM, gredo na nova vodstvena
DM. Izjema so tisti, ki ne vodijo in niso nadrejeni nikomur; ti bodo premeščeni
na splošna DM D5. Na nova splošna DM
D5, poimenovana Strokovni delavec v visokošolski dejavnosti, po ključu »4 PR
ali več«, gredo tudi nevodstveni delavci
v različnih strokovnih službah.
UO
UL je včeraj s sklepom premestil vse, ki so bili na DM Vodja FRS, na DM Predstojnik organizacijske enote. Sedanji plačni
razred je isti, »prevedba« Predstojnika OE s 1. 1. 2025 pa bo ugodnejša.
Prva
faza implementacije plačne reforme na UL je dogovorjena tako, da je to kar najbolj ugodno
za vse skupine zaposlenih. S premestitvami na nova, precej bolje vrednotena DM,
UL sporoča vsem svojim zaposlenim, da vas ceni.
Pred
nami pa je še druga faza. Ta bo priložnost za izenačitev vrednotenja
primerljivih vrst strokovnega dela po članicah. Podfinancirane članice so namreč
doslej uporabljale v povprečju cenejša DM kot bogatejše. To jim je omogočala
precejšnja avtonomija pri politiki sistemizacije. VSS – Sindikat UL je v
pogovorih z vodstvom UL zavzel stališče, da je treba stvari poenotiti, kjer je to
vsebinsko mogoče, pri tem pa ne zniževati plač strokovnih delavcev na finančno
bolje stoječih članicah. Tokrat sprejeti akt UL o
sistemizaciji je bil pripravljen v časovni naglici in še izhaja iz koncepta
decentralizacije. Vodstvu UL smo izrazili pričakovanje, da bo v drugi fazi
pripravilo nov, bolj centraliziran koncept, s katerim bi poenotili vrednotenje
dela. Vodstvo UL se s tem strinja.
Pot
tja vodi prek vsebinsko zahtevnih pogajanj
o finem kalibriranju kriterijev za končno
zasedbo splošnih in vodstvenih DM iz 7.
člena aneksa.
V naslednjih mesecih se bomo usklajevali tudi o natančnejših opisih del in nalog in o novih normativih za strokovna
dela. Hvala vsem, ki ste se že javili za sodelovanje v delovnih skupinah. Tokrat jih še ni bilo treba
sklicati, v drugi fazi pa bo vaše poznavanje različnih področij strokovnega
dela zelo dragoceno.
*
Ko
je UL konec decembra 2024 pripravila novi akt o sistemizaciji, namenjen
premestitvi zaposlenih na nova DM, ki jih je prinesla plačna reforma, je VSS
SUL opozoril na temeljni problem decentralizacije. Že dotlej je vsaka članica
po svoje in brez jasnih centralnih navodil sistemizirala strokovna delovna
mesta. Posledica je bila ta, da so
revnejše članice za iste vrste del uporabljale cenejša DM kot bogatejše. Te
razlike so se z decembra sprejetim aktom UL o sistemizaciji prenesle v novi
plačni sistem. Zato smo se zavzeli za to, da naj dopolnjeni akt (ki ga je bilo
treba sprejeti v pol leta po uveljavitvi Aneksa h KPVIZ in v njem določiti
kriterije za zasedbo strokovnih in vodstvenih
DM) članicam predpiše natančnejše usmeritve in spodbudi poenotenje, kolikor je
možno.
Ta
naloga je bila težka, saj je zahtevala ovrednotenje
različnih vrst strokovnega dela. To pomeni, da je moral nekdo določiti,
katera dela so bolj in katera manj zahtevna. Takšno početje sploh ni udobno, saj
trči ob visoka pričakovanja sodelavcev. Poleg tega so strokovne službe na 26
članicah UL organizirane zelo različno in veliko je lokalnih posebnosti. Toda
brez takega centralnega ovrednotenja v aktu UL bi delovna mesta ovrednotila vodstva
članic. Pri tem bi se dosedanje razlike med članicami še povečale, saj so
razponi med uvrstitvami novih DM D5 večji, kot so bili med Samostojnimi
strokovnimi delavci. Nehvaležne naloge ovrednotenja dela se je lotila delovna
skupina UL, v katero je glavna tajnica povabila tudi predsednika VSS SUL. Usklajevanja so
potekala tri mesece in pol, vse do zadnjega trenutka pred včerajšnjo sejo UO
UL. V veliko pomoč so mu bili dve delavnici in številna dopisovanja in pogovori
s članicami in člani.
Ključne dopolnitve akta UL o sistemizaciji, sprejete 17. 4. 2025, so naslednje.
Novi
10. člen vsebuje kriterije za DM vodij
strokovnih služb. Delovna skupina UL je izhajala iz dveh kriterijev, ki ju
7. člen Aneksa h KPVIZ opredeljuje zelo ohlapno, in ju razčlenila tako, da bi čim
bolj objektivno izrazili razlike v zahtevnosti
različnih področij dela in v velikosti
strokovnih služb. Toda zaradi velike raznolikosti UL in številnih lokalnih
specifik vsega ni bilo mogoče določiti centralno in točke za zahtevnost posameznih
področij dela na članici bo še vedno moral nekdo določiti – to bosta tajnik in
dekan. Do zadnjega je kazalo, da bosta pragova seštevkov točk za Vodji enote v
visokošolski dejavnosti I in II postavljena precej visoko, tako da bi bolj malo
vodij služb prišlo na najvišje DM Vodja I (31. izhodiščni PR), ki je le 1 PR
pod Tajnikom članice. Dolgo smo v dialogu z MVZI iskali način, kako bi tajnike
uvrstili višje. Na koncu je ministrstvo prižgalo zeleno luč za njihovo uvrstitev
na delovno mesto v podskupini H2 (35). Tako smo se lahko v zadnjem trenutku dogovorili
za precejšnje znižanje točkovnih pragov za Vodji I (31) in II (28), tako da bo
Vodij I precej več, Vodij III (26) pa malo.
Člen
10.a: delovni mesti Samostojni strokovni
svetovalec področja I in II se bo deloma uporabljalo za strokovnjake, ki so
neposredno podrejeni tajniku, deloma pa za DM v strokovnih službah z vodjo.
Na začetku
člena 10.b o kriterijih za strokovne
delavce je orientacijska tabela, na
katero stopnjo zahtevnosti spadajo posamezna področja dela. Sledijo
vsebinski opisi stopenj zahtevnosti in priporočena DM. Zaradi preglednosti bom tule
navedel tista v tarifnem razredu VII/2. Vsa DM za posamezne stopnje zahtevnosti
so našteta v Prilogi 3. Za prvo (visoko)
stopnjo zahtevnosti je priporočena uvrstitev na delovna mesta v 26.
izhodiščnem PR. Za določena najzahtevnejša dela se uporabi DM Samostojni
strokovni svetovalec področja I (28). Za bolj rutinska dela v
visoko zahtevnih službah se uporabi DM pod 26. PR. Za drugo (srednjo) stopnjo zahtevnosti je priporočena uvrstitev na
delovni mesti Strokovni delavec v visokošolski dejavnosti I (kamor so bili s 1.
1. premeščeni nekdanji Samostojni strokovni delavci I) in Samostojni
strokovni svetovalec področja II v 23. in 24. izhodiščnem PR. Za tretjo stopnjo zahtevnosti, kjer dela manjši del strokovnih
delavcev, je priporočena uvrstitev na DM Strokovni delavec v visokošolski
dejavnosti II (kamor so bili s 1. 1. premeščeni nekdanji Samostojni strokovni
delavci II in III) v 21. PR. Bibliotekarjev to ne zadeva, ker imajo že v
Aneksu h KPVIZ definirana svoja končna DM. Za najosnovnejša dela se uporabi DM Strokovni delavec v visokošolski
dejavnosti III (bivši Samostojni strokovni delavci brez rimske številke) v 19.
PR, kjer pa je danes le nekaj deset posameznikov na celotni UL. Delovnega mesta
Strokovni delavec v visokošolski dejavnosti IV se ne sistemizira, ker je
uvrščeno prenizko. Če primerjate ta orientacijska DM s svojimi sedanjimi, lahko
vidite, da bo mogoče številne strokovne delavce premestiti višje, še zlasti na
članicah, ki so doslej uporabljale predvsem cenejša stopnjevana DM.
V 11. členu je
tudi varovalka, da se zaradi teh kriterijev nikomur ne sme znižati uvrstitve,
če izvaja enako zahtevno delo kot pred njihovo uveljavitvijo.
Dopolnjeni
Akt določa drugačen postopek
sistemizacije kot doslej. Začne ga dekan(ja) članice. Odstopanja od
orientacijsko določenih stopenj zahtevnosti so možna in jih mora predlagatelj
utemeljiti. Okrepi se vlogo Kadrovske komisije UO UL, kjer bo imel vpliv tudi
sindikat. Ta komisija bo tudi na dve leti evalvirala kriterije in
sistemizacijo po članicah s ciljem večje sinhronizacije.
Kaj ti kriteriji pomenijo v praksi? Zaradi številnih lokalnih specifik dopolnjeni akt UL ne more natančno določiti za vsakega strokovnega delavca, na katero DM sodi. Zato določa smernice in dopušča odstopanja, ki pa jih bo treba utemeljiti s samimi kriteriji. Članice morajo v naslednjih mesecih pripraviti nove sistemizacije, sprejete morajo biti do 30. 6. 2025, pa tudi podrobnejše opise vsakega delovišča v opisnih listih. S sprejemom dopolnitev Akta se je začela še zadnja faza za pravično določitev strokovnih DM. V njej se bodo člani(ce) prek lokalnih sindikalnih celic angažirale za korektno ovrednotenje zahtevnost posameznega DM na posamezni članici. Za razliko od dosedanjega stanja imamo na voljo centralni dokument s kriteriji in smernicami, na katerega se bo mogoče sklicevati v teh prizadevanjih.
Vsi
dokumenti o usklajevanjih akta UL o sistemizaciji so objavljeni
tule.